
Zadebiutował w 1978 roku jako wokalista i gitarzysta warszawskiej grupy The Boors. Rok później, w nieco zmienionym składzie, zespół zmienił nazwę na Kryzys. Jedna z pierwszych formacji polskiego punk rocka w przeciągu kolejnych dwóch lat zagrała kilkadziesiąt koncertów, ale nieliczne nagrania zarejestrowane głównie podczas prób nie doczekały się oficjalnego wydania. Wiosną 1981 roku część z nich ukazała się jednak (bez wiedzy i zgody zespołu) jako album wydany przez francuską oficynę Blitzkrieg Records. Po kolejnych koncertach, w tym na festiwalu w Opolu i Pop Session w Sopocie, zespół zakończył działalność latem 1981.
Klika miesięcy później miał miejsce debiut nowej grupy, założonej przez Roberta wspólnie z Tomaszem Lipińskim (ex-Tilt). Formacja przyjęła nazwę Brygada Kryzys, a jej koncerty nie tylko porwały polską publiczność, ale także zwróciły uwagę promotorów z zagranicy. Plany wydania płyty w Jugosławii czy trasy koncertowej w Holandii nie doszły jednak do skutku po wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego. Wiosną 1982 roku zespół zarejestrował kilkanaście utworów w nowo otwartym studio Tonpressu, ówcześnie największej firmy fonograficznej. Część materiału ukazała się w połowie 1982 roku – tym samym stając się pierwszą oficjalnie wydaną w Polsce płytą punkrockową. Wielokrotnie wznawiany, album ”Brygada Kryzys” uznawany jest za jedną najważniejszych płyt polskiej fonografii. Zespół zakończył działalność jesienią 1982.
Wiosną 1983 zadebiutował powstały z jego inicjatywy zespół Izrael. Zamieniając punkową zadziorność na jamajski puls grupa na dobre wprowadziła do Polski muzykę reggae i stała się inspiracją niezwykle żywej obecnie sceny. Pierwsze nagrania studyjne miały miejsce w maju 1983 roku, jednak wydane zostały dopiero dwa lata później jako album ”Biada, biada, biada”. Intensywnie koncertując, zespół wydał dwie kolejne płyty – ”Nabij faję” i ”Duchowa rewolucja, vol. 1” . Kilkakrotnie zmieniając skład, latem 1990 Izrael zarejestrował nowy materiał w londyńskim studio. Album ”1991”, łącząc tradycyjną wrażliwość z najświeższymi trendami, zawierał muzykę precyzyjną, przemyślaną, nowoczesną i pomimo upływu lat wciąż aktualną. Także w 1991 roku część starszych nagrań wydana została jako ”Duchowa rewolucja, vol. 2”. Intensywnie koncertujący zespół zawiesił działalność w 1994 roku. Reaktywowany w 2006 (początkowo pod nazwą Magnetosfera), zespół nagrał wydany w 2008 album ”Dża ludzie”.
Równolegle do działalności w zespole Izrael, na początku 1985 Robert z wokalistą Tomaszem Budzyńskim powołał do życia grupę Armia. Bazując na punk rocku czy wręcz hardcore, zespół w nowatorski sposób wplatał inspiracje rockiem symfonicznym, heavy metalem, muzyką klasyczną i etniczną. Z Armią nagrał trzy albumy studyjne (”Armia”, monumentalna ”Legenda” oraz ”Czas i byt”) oraz koncertową ”Exodus”. Zespół opuścił w 1993 roku.
Od 1990 roku pracował z wokalistą Pawłem „Kelnerem” Rozwadowskim (ex-Deuter, Izrael) nad materiałem opierającym się przede wszystkim na samplingu i elektronicznych instrumentach. Wydany jako Max i Kelner album ”Tehno Terror” w pionierski na polskiej scenie sposób łączył dźwiękowe poszukiwania z mechanicznymi rytmami muzyki klubowej. Po zagraniu kilkudziesięciu koncertów duet zakończył działalność, powracając jako nieregularny projekt koncertowy w 2007 roku.
W 1991 reaktywowana została Brygada Kryzys w nieco zmienionym i rozszerzonym składzie. Studyjne nagrania ukazały się w 1992 roku na albumie ”Cosmopolis”, zaś coraz rzadziej koncertujący zespół ponownie zawiesił działalność w 1994. Wiosną 2003 Brylewski i Lipiński reaktywowali grupę z nowymi muzykami.
Od 1993 roku współtworzył Falarek Band, oscylujący wokół post-rocka z wpływami muzyki industrialnej. Aktywność zespołu zaczęła zanikać po wydaniu albumu ”Falarek” w 1996.Od końca lat 90. Współtworzył kilka efemerycznych projektów na przecięciu rocka, jazzu i muzyki eksperymentalnej, jak The Users, Poganie czy Dyliżans.Jest autorem dwóch solowych płyt z muzyką bazującą na elektronice. ”Warsaw Beat” (1998) wyraźnie inspirowany był dynamiczną muzyką klubową, zaś wydana w 2004 kontynuacja zawierała muzykę bardziej stonowana, inspirowana dubem i mozliwosciami produkcyjnymi w domowym studio. Od 2002 wraz z Konradem Januszkiem współtworzył projekt 52um.
fragmenty biografii pochodzą z portalu : www.culture.pl
Wybrana dyskografia:
Kryzys: 78–81 (1994) – zbiór nagrań archiwalnych, Kryzys komunizmu (2010)
Brygada Kryzys : Brygada Kryzys (1982), Cosmopolis (1992), Live in Remont ’82 (1993)
Izrael: Biada, biada, biada (1985), Nabij faję (1986), Duchowa rewolucja vol. 1 (1987), Duchowa rewolucja vol. 2 (1991), 1991 (1991), Live 93 (1993), Izrael in dub (1997), Dża ludzie (2008), Izrael meets MAD PROFESSOR and JOE ARIWA (2010)
Armia: Armia (1988), Legenda (1991), Exodus (1992), Czas i Byt ( 1993 ), Freak (2009)
Max i Kelner: Tehno Terror (1992)
Falarek Band: Falarek (1996)
The Users: Nie idź do pracy (1999) – album koncertowy
Świat Czarownic: Świat Czarownic i Robert Brylewski (2002)
52UM: 52UM (2008), Superego (2010), Introversja (2013), Echo (2023)





























