Robert Brylewski:
(1961–2018) był  muzykiem, kompozytorem i wokalistą, a także jedną z najważniejszych postaci polskiej sceny alternatywnej. Dał sie poznać ponadto jako orginalny producent muzyczny i realizator dźwięku, współtwórca Studia Złota Skała oraz Festwalu Rób Rege.
Oprócz działaności muzycznej tworzył też animacje oraz grafiki które często obejmowały specyficzną oprawę wizualna– plakaty, okładki albumów czy scenografię koncertową.
Jego twórczość łączyła różne gatunki muzyczne, od punk rocka i reggae po rock alternatywny I muzyke elektroniczną.
Współpracował także z wieloma innymi artystami i formacjami.
Był ikoną niezależnej sceny muzycznej, a jego wpływ na polską muzykę alternatywną jest nieoceniony.
 
 

Zadebiutował w 1978 roku jako wokalista i gitarzysta warszawskiej grupy The Boors. Rok później, w nieco zmienionym składzie, zespół zmienił nazwę na Kryzys. Jedna z pierwszych formacji polskiego punk rocka w przeciągu kolejnych dwóch lat zagrała kilkadziesiąt koncertów, ale nieliczne nagrania zarejestrowane głównie podczas prób nie doczekały się oficjalnego wydania. Wiosną 1981 roku część z nich ukazała się jednak (bez wiedzy i zgody zespołu) jako album wydany przez francuską oficynę Blitzkrieg Records. Po kolejnych koncertach, w tym na festiwalu w Opolu i Pop Session w Sopocie, zespół zakończył działalność latem 1981.

Klika miesięcy później miał miejsce debiut nowej grupy, założonej przez Roberta wspólnie z Tomaszem Lipińskim (ex-Tilt). Formacja przyjęła nazwę Brygada Kryzys, a jej koncerty nie tylko porwały polską publiczność, ale także zwróciły uwagę promotorów z zagranicy. Plany wydania płyty w Jugosławii czy trasy koncertowej w Holandii nie doszły jednak do skutku po wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego. Wiosną 1982 roku zespół zarejestrował kilkanaście utworów w nowo otwartym studio Tonpressu, ówcześnie największej firmy fonograficznej. Część materiału ukazała się w połowie 1982 roku – tym samym stając się pierwszą oficjalnie wydaną w Polsce płytą punkrockową. Wielokrotnie wznawiany, album ”Brygada Kryzys” uznawany jest za jedną najważniejszych płyt polskiej fonografii. Zespół zakończył działalność jesienią 1982.

Wiosną 1983 zadebiutował powstały z jego inicjatywy  zespół Izrael. Zamieniając punkową zadziorność na jamajski puls grupa na dobre wprowadziła do Polski muzykę reggae i stała się inspiracją niezwykle żywej obecnie sceny. Pierwsze nagrania studyjne miały miejsce w maju 1983 roku, jednak wydane zostały dopiero dwa lata później jako album ”Biada, biada, biada”. Intensywnie koncertując, zespół wydał dwie kolejne płyty – ”Nabij faję”  i ”Duchowa rewolucja, vol. 1” . Kilkakrotnie zmieniając skład, latem 1990 Izrael zarejestrował nowy materiał w londyńskim studio. Album ”1991”, łącząc tradycyjną wrażliwość z najświeższymi trendami, zawierał muzykę precyzyjną, przemyślaną, nowoczesną i pomimo upływu lat wciąż aktualną. Także w 1991 roku część starszych nagrań wydana została jako ”Duchowa rewolucja, vol. 2”. Intensywnie koncertujący zespół zawiesił działalność w 1994 roku. Reaktywowany w 2006 (początkowo pod nazwą Magnetosfera), zespół nagrał wydany w 2008 album ”Dża ludzie”.

Równolegle do działalności w zespole Izrael, na początku 1985 Robert z wokalistą Tomaszem Budzyńskim powołał do życia grupę Armia. Bazując na punk rocku czy wręcz hardcore, zespół w nowatorski sposób wplatał inspiracje rockiem symfonicznym, heavy metalem, muzyką klasyczną i etniczną. Z Armią  nagrał trzy albumy studyjne (”Armia”, monumentalna ”Legenda” oraz ”Czas i byt”) oraz koncertową ”Exodus”. Zespół opuścił w 1993 roku.

 Od 1990 roku pracował z wokalistą Pawłem „Kelnerem” Rozwadowskim (ex-Deuter, Izrael) nad materiałem opierającym się przede wszystkim na samplingu i elektronicznych instrumentach. Wydany jako Max i Kelner album ”Tehno Terror” w pionierski na polskiej scenie sposób łączył dźwiękowe poszukiwania z mechanicznymi rytmami muzyki klubowej. Po zagraniu kilkudziesięciu koncertów duet zakończył działalność, powracając jako nieregularny projekt koncertowy w 2007 roku.

W 1991 reaktywowana została Brygada Kryzys w nieco zmienionym i rozszerzonym składzie. Studyjne nagrania ukazały się w 1992 roku na albumie ”Cosmopolis”, zaś coraz rzadziej koncertujący zespół ponownie zawiesił działalność w 1994. Wiosną 2003 Brylewski i Lipiński reaktywowali grupę z nowymi muzykami.

Od 1993 roku współtworzył Falarek Band, oscylujący wokół post-rocka z wpływami muzyki industrialnej. Aktywność zespołu zaczęła zanikać po wydaniu albumu ”Falarek” w 1996.Od końca lat 90. Współtworzył kilka efemerycznych projektów na przecięciu rocka, jazzu i muzyki eksperymentalnej, jak The Users, Poganie czy Dyliżans.Jest autorem dwóch solowych płyt z muzyką bazującą na elektronice. ”Warsaw Beat” (1998) wyraźnie inspirowany był dynamiczną muzyką klubową, zaś wydana w 2004 kontynuacja zawierała muzykę bardziej stonowana, inspirowana dubem i mozliwosciami produkcyjnymi w domowym studio. Od 2002 wraz z Konradem Januszkiem współtworzył  projekt 52um.

fragmenty biografii pochodzą z portalu  : www.culture.pl

Wybrana dyskografia:

Kryzys: 78–81 (1994) – zbiór nagrań archiwalnych, Kryzys komunizmu (2010)
Brygada Kryzys : Brygada Kryzys (1982), Cosmopolis (1992), Live in Remont ’82 (1993)
Izrael: Biada, biada, biada (1985), Nabij faję (1986), Duchowa rewolucja vol. 1 (1987), Duchowa rewolucja vol. 2 (1991), 1991 (1991), Live 93 (1993), Izrael in dub (1997), Dża ludzie (2008), Izrael meets MAD PROFESSOR and JOE ARIWA (2010)
Armia: Armia (1988), Legenda (1991), Exodus (1992), Czas i Byt ( 1993 ), Freak (2009)
Max i Kelner: Tehno Terror (1992)
Falarek Band: Falarek (1996)
The Users: Nie idź do pracy (1999) – album koncertowy
Świat Czarownic: Świat Czarownic i Robert Brylewski (2002)
52UM:  52UM (2008), Superego (2010), Introversja (2013), Echo (2023)

Shopping Cart